Czekan – niezbędny podczas zimowych górskich wędrówek

Czekan jest niezwykle prostym narzędziem, jednak w czasie zimowych wędrówek tylko jest niezastąpiony. Może wyhamować poślizg, ułatwi złapanie równowagi w czasie wędrówki po stromym zboczu, będziemy mogli go użyć także do podparcia się. Jest niezbędny także w czasie wspinaczki: oczyścimy nim skałę ze śniegu. Nikt, kto chce zimą wspinać się lub wędrować po górach, nie może zapomnieć o spakowaniu do plecaka czekanu.

Współczesne czekany

Czekany można dzisiaj kupić w dobrych sklepach turystycznych, takich jak 8a. Są one przydatne bez względu na to, czy jako miejsce wspinaczki wybieramy Tatry, Alpy czy jedziemy w Himalaje.

Pierwowzór współczesnego czekana narodził się najprawdopodobniej już w czasach średniowiecza w Alpach. Nazywany był wówczas Alpenstock. Było to narzędzie bardzo prymitywne, do pokonywania pól śnieżnych i stromych lodowców alpejscy pasterze używali wówczas okutego u dołu kija. Przez następne stulecia ta prymitywna laska wielokrotnie się zmieniała, aż w końcu pojawił się znany nam dzisiaj czekan. Wszystkie modele, i te wspinaczkowe, i te turystyczne, zbudowane są jedynie z trzech elementów: grotu, głowicy i styliska. Wspinaczkowe czekany mają jeszcze dodatkowo pętlę nadgarstkową. Jest ona bardzo przydatna, chroni wędrowca przed zgubieniem czekana i staje się podpórką dla dłoni. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym elementom czekana.

Z czego składa się czekan?

Na samej górze każdego czekana znajduje się głowica. Składa się ona z dwóch elementów: dzioba i z łopatki. Do wykonania głowicy używana jest jedynie stal nierdzewna bardzo wysokiej jakości. Kopanie w śniegu oraz oczyszczanie chwytów skalnych umożliwia łopatka. Kupując czekan, należy zwrócić uwagę, jak jest ona zaokrąglona i jaka jest jej wielkość. Kopanie w śniegu jest znacznie łatwiejsze w przypadku czekana, którego łopatka ma proste krawędzie i jest dość duża. Dziób czekana przypomina swoim kształtem łuk. Dzięki takiemu ukształtowaniu, możemy czekan z łatwością wbić nie tylko w zmrożony śnieg, ale nawet w lód. Są także czekany z tak zwanym ostrzem bananowym. Dziób czekana pokrywają zęby. Powinny być one bardzo ostre, gdyż to właśnie od nich zależy, jak mocno czekan będzie trzymał się w lodzie czy w zmrożonym śniegu.

Istotnym elementem czekana jest stylisko. Zazwyczaj jest ono płaskie i owalne. Pierwsze czekany miały styliska wykonane z drewna, dzisiaj w powszechnym użyciu są czekany z aluminiowymi styliskami. Okazało się bowiem, że te drewniane bardzo łatwo pękały. Dostępne są również niezwykle lekkie czekany ze styliskami wykonanymi z włókna węglowego. Ostatni element czekanu to grot. W pierwszych grot swoim wyglądem do złudzenia przypominał gwóźdź, dzisiaj jego czubek jest specjalnie wyprofilowany. Grot ma ułatwiać wbicie styliska w lód lub w śnieg. Współczesne czekany różnią się swoim kształtem i budową. Inny kształt i budowę posiadają czekany, które będą używane przez miłośników zimowych wędrówek po górach, jeszcze inną te, których będą używać alpiniści, czy też osoby, które zimą zamierzają się wspinać. Czekany turystyczne są proste, ich stylisko jest stosunkowo długie. Taki czekan przyda nam się, kiedy nagle będziemy musieli wyhamować, przyda się także w charakterze ułatwiającej wędrówkę laski. Czekan turystyczny zawsze wybiera się pod względem długości. Właściwa długość zależy od naszego wzrostu. Wybierając go, należy wziąć go do ręki i opuścić ją. Właściwie dobrany czekan powinien sięgać do kostek. Pamiętajmy, że wędrówka w bardzo trudnym terenie wymaga krótkiego czekana.

Dbałość o sprzęt

W czasie zimowych wędrówek czekan pełni funkcję przede wszystkim narzędzia do autoasekuracji. Musimy więc o niego odpowiednio dbać. Po wędrówce powinien zostać bardzo starannie osuszony. Trzeba też sprawdzić, czy połączenie głowicy i styliska nie poluzowało się.

0 Comments

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>