Czy cukier trzcinowy jest rzeczywiście zdrowy?

Istnieje przeświadczenie, że cukier trzcinowy jest zdrowszy niż biały. Jeszcze nie tak dawno temu można było go kupić jedynie w sklepach ze zdrową żywnością. Dziś znajdziemy go niemal w każdym “spożywczaku”. Czy rzeczywiście jest to prawda, że jest zdrowszy niż biały cukier? A może to jedna z wielu żywieniowych legend?

Różnice między cukrem białym, brązowym a trzcinowym

Obecnie tych dwóch terminów używamy zamiennie. W rzeczywistości są to dwa różne produkty. Cukier brązowy – tak jak cukier biały, nazywany także “białą śmiercią” – jest wytwarzany z buraka cukrowego. Jedyna różnica między tymi dwoma produktami polega na tym, że brązowy powstaje na skutek dodania do białego melasy (lub karmelu), która go barwi, a następnie produkt zostaje ponownie poddany suszeniu. Jednak w dalszym ciągu zawiera takie samo stężenie sacharozy (węglowodanu prostego)  jak “biała śmierć” (czyli 99,8%).

Cukier trzcinowy z kolei wytwarza się z trzciny cukrowej. Nie jest on poddawany oczyszczaniu, co sprawia, że zawiera nieco więcej składników odżywczych.

Dlatego pamiętaj – zanim kupisz “brązowy cukier”, sprawdź, czy jest on wyprodukowany z buraka czy trzciny!

A jaką rolę odgrywa cukier trzcinowy?

Czy rzeczywiście ma to takie znaczenie, czy pijemy kawę lub herbatę z cukrem białym, brązowym lub trzcinowym? Tych, którzy już jakiś czas temu zamienili białą słodycz na nieco droższą trzcinową, muszę niestety zmartwić. Nie ma to absolutnie żadnego znaczenia. To prawda, że cukier trzcinowy zawiera mniej czystej sacharozy, ale jedynie o 2%! Ta niewielka różnica procentowa naprawdę nie spowoduje, że będziemy zdecydowanie zdrowsi.

Niektórzy zwolennicy białego cukru zaczną oponować, że cukier biały nie ma żadnych wartości odżywczych – w przeciwieństwie do cukru brązowego i trzcinowego. Nie sposób się nie zgodzić. Zarówno w cukrze brązowym (dzięki dodatkowi melasy), jak i trzcinowym można znaleźć potas, fosfor, wapń, żelazo i magnez. Chyba że do cukru brązowego zamiast melasy został dodany karmel – wówczas wartość odżywcza wynosi zero. Minerałów tych nie jest w jednak na tyle, by odgrywały istotną rolę. Przykładowo: 100 g cukru brązowego zawiera ok. 80 mg wapnia. Dorosła kobieta potrzebuje codziennie 1000 mg tego pierwiastka, co stanowi jedynie 8% jej dziennego zapotrzebowania. Trzeba by spożyć 20 łyżeczek tego produktu, aby dostarczyć organizmowi niezbędną ilość wapnia! Biorąc pod uwagę, że i cukier brązowy i trzcinowy są bardzo kaloryczne, chyba nikt by się na to nie zdecydował. Zamiast tego lepiej wypić pół szklanki mleka.

Kaloryczność

Skoro o kaloryczności mowa… Cukier trzcinowy wcale nie jest mniej kaloryczny niż biały lub brązowy. “Biała śmierć” oraz jej brązowy odpowiednik zawierają 400 kcal na 100 g produktu, natomiast cukier trzcinowy – ok. 373-396 kcal. Różnica jest praktycznie żadna.

Cukier trzcinowy – właściwości i zalety

Czy to jednak oznacza, że cukier trzcinowy nie ma żadnych zalet? Można kilka znaleźć:

  • Cukier trzcinowy jest odrobinę zdrowszy od cukru białego.
  • Ma delikatny, pełny smak.
  • Zawiera (chociaż w znikomych ilościach) składniki odżywcze. Jest też mniej kaloryczny niż cukier biały i brązowy.
  • Jest nierafinowany, dzięki czemu nie traci wyżej wymienionych pierwiastków.
  • Można go dostać pod wieloma postaciami – od lepkiego do suchego, o różnej wielkości kryształów, barwie i aromacie.
  • Może być stosowany jako przyprawa lub dodatek do wykwintnych potraw (nawet tych wytrawnych).

0 Comments

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>