Co warto wiedzieć o kolagenie?

Kolagen jest często utożsamiany z niezwykłym remedium na starzenie albo lekiem na bóle stawów. Tymczasem funkcji, jakie pełni kolagen w organizmie jest bardzo wiele. Jego niedobór odbija się natychmiast na z naszym zdrowiu i urodzie. Niewiele osób wie, że aby uzupełnić ilość tego cennego składnika w organizmie, nie potrzeba kosztownych terapii i leków. Kolagen w pożywieniu jest najlepiej przyswajalny i bardzo łatwo go dostarczyć. Trzeba jedynie wiedzieć, jakie produkty go zawierają.

Co to jest kolagen i dlaczego jest tak ważny?

Kolagen jest białkiem, które występuje w naszym organizmie zdecydowanie najczęściej i pełni rolę budulca wiążącego wszystkie części skóry. Stanowi główny składnik skóry właściwej i wraz z innym białkiem – elastyną, odpowiada za jej napięcie i sprężystość. Wraz z upływem czasu, znacząco zmniejsza się ilość naturalnego kolagenu. I nie dotyczy to jedynie kobiet dojrzałych! Tracić kolagen zaczynamy już około 20 roku życia. Jeśli dodatkowo prowadzimy niezdrowy styl życia, tempo jego utarty się zwiększa. Negatywny wpływ na ilość kolagenu ma m.in. palenie papierosów, zbyt mała ilość snu, życie w stresie oraz wystawianie się na długotrwały kontakt ze słońcem. Dlaczego niedobór kolagenu jest niebezpieczny? Wśród zewnętrznych przejawów jego utraty możemy zauważyć: zwiotczenie i przesuszenie skóry, wypadanie włosów, łamliwe paznokcie i zmarszczki. Spadek kolagenu łączy się też jednak z osłabieniem struktury kości, chorobami stawów i słabszym układem immunologicznym.

Kolagen – jak dostarczyć go w naturalny sposób?

Nie jesteśmy w stanie powstrzymać procesu utarty kolagenu, ale możemy uzupełnić go w inny sposób. Niestety dostarczenie kolagenu w jedzeniu może być trudne dla wegetarian. gdyż znajduje się on głównie w produktach zwierzęcych. Tzw. dieta kolagenowa opiera się na tradycyjnej polskiej kuchni, która przeżywa obecnie swój renesans. Bogatym źródłem tego składnika  wywary, buliony, rosoły i zupy na kościach, które oprócz kolagenu zawierają także kwas hialuronowy. Aby wydobyć z nich pełnię dobroczynnych składników, kości należy przeciąć na pół, tak aby uwolnić szpik. Należy je gotować jak najdłużej (przynajmniej 3h) i zawsze razem z warzywami, ponieważ do przyswajania kolagenu potrzebna jest witamina C. Kolagen można także znaleźć w parówkach, salcesonie, pasztetowej, galaretach, błonie wyścielającej skorupki jaja oraz… żelatynie! Żelatyna jako pochodna kolagenu ma nieocenione właściwości, takie jak: wygładzanie zmarszczek, poprawa trawienia, wzmocnienie kości i stawów, oczyszczanie organizmu. Można ją jeść w postaci galaretek i żelków oraz jako dodatek do zup, jogurtów, ciast i innych potraw. Odważni piją żelatynę rozpuszczoną w ciepłej wodzie, ale jej zapach może stanowić tu sporą przeszkodę. Jeśli zależy nam na dostarczeniu kolagenu w pożywieniu, pamiętajmy aby rotować produkty, tzn. stosować zamiennie różne źródła kolagenu, np. galaretkę i rosół. Nasz organizm potrzebuje bowiem jego różnych typów. Dieta kolagenowa musi być także bogata w produkty zawierające A, D i E, które wzmacniają jego syntezę.

Kolagen w sztucznej formie

Jeżeli z jakichś powodów, nie możemy lub nie chcemy uzupełniać kolagenu w naturalnej postaci, możemy także korzystać z kolagenu pozyskiwanego syntetycznie. Występuje on w takich formach jak:

  • tabletki z kolagenem
  • kolagen w proszku
  • kolagen w płynie
  • kolagen w saszetkach
  • kremy i balsamy kolagenowe

0 Comments

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>