Witamina B12: źródła, działanie, objawy niedoboru

Witamina B12 należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Reguluje produkcję czerwonych krwinek, a jej niedobór jest jednym z powodów anemii. Wpływa pozytywnie na proces przemian makroskładników oraz budowy komórek nerwowych. Podejrzewa się, że poprawia jakość życia psychicznego: przeciwdziała depresji, wspomaga zdrowy sen, łagodzi objawy nerwicowe, stymuluje koncentrację. Wynika to z bezpośredniego oddziaływania na jakość układu nerwowego. Witaminę B12 niszczy wysoka temperatura i kontakt z promieniami słonecznymi. Przypuszcza się, że ma pozytywne działanie — między innymi — we wspomaganiu leczenia nowotworu trzustki.

B12 — dla kogo?

Na niedobór witaminy B12 są szczególnie narażeni wegetarianie i weganie, ponieważ jej głównym źródłem są produkty odzwierzęce. Osoby te muszą ją bezwzględnie suplementować, niezależnie od tego, czy używają produktów fortyfikowanych (takich jak mleko sojowe z dodatkiem witamin D, B6 i B12) Zwiększone zapotrzebowanie na nią cechuje również ludzi starszych, ludzi po przebytych chorobach układu pokarmowego oraz osoby, które nadużywają alkoholu. Przeciętne zapotrzebowanie dorosłej osoby na ten związek szacuje się na 2,4 μg na dobę.

Niedobory

Niedobór witaminy B12 może być poważnym zespołem chorobowym, niekiedy kończącym się śmiercią. Co ciekawe, tylko kilka procent naszej populacji ma prawidłowy poziom tego związku! Główną drogą uzupełnienia niedoboru, powinno być włączenie odpowiednich produktów spożywczych do jadłospisu, takich jak:

  • sery dojrzewające,
  • jaja,
  • wołowina,
  • mleko,
  • mięso indycze, kurczak,
  • twaróg,
  • drożdże spożywcze,
  • wieprzowina.

Błędem jest myślenie, że roślinna witamina B12 zawarta w algach (np. spirulina) jest dobrym substytutem produktów odzwierzęcych. Niestety, związek ten jest nieprzyswajalny przez organizm człowieka. Osoby niespożywające nabiału i mięsa powinny suplementować witaminę B12 w formie syntetycznej, zawartej w tabletkach lub nawet… zastrzykach. Iniekcje domięśniowe są stosowane jednak wyłącznie na wyraźne wskazanie lekarza, w przypadku znaczących niedoborów wymagających natychmiastowej reakcji. Warto pamiętać, że obniżeniu poziomowi tej witaminy sprzyja niski poziom żelaza. Objawy niewystarczającej ilości witaminy B12, to:

  • zaburzenia pracy serca,
  • zaburzenie poczucia smaku i węchu,
  • dolegliwości ze strony układu pokarmowego,
  • zaburzenia psychiatryczne, w tym zaburzenia świadomości, zachowania, poznawcze, stany depresyjne,
  • ogólne osłabienie,
  • bladość powłok skóry i błon śluzowych,
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • spadek odporności,
  • objawy neurologiczne (osłabienie mięśni, drętwienia, mrowienia),
  • niskie ciśnienie.

Uzupełnienie diety o witaminę B12 zmniejsza poziom homocysteiny, która drastycznie wpływa na rozwój miażdżycy i obniżenie długości życia. Jest ono również praktykowane profilaktycznie u osób z niedoczynnością tarczycy. Okazuje się, że niski poziom B12 może mieć wpływ na pogłębianie się choroby Alzheimera. Tak jak w przypadku stosowania innych suplementów, najlepsze efekty osiągniemy stosując odpowiednią dawkę, a zatem niezbędnym jest wcześniejsze wykonanie badań laboratoryjnych. Suplementy diety w formie tabletek, czy kapsułek, najczęściej  zawierają oprócz witaminy B12 kwas foliowy lub witaminę B6.

Kobalamina (witamina B12) magazynuje się w ustroju, a jej zapasy wystarczają nam aż na 2-5 lat. Co ciekawe, nawet w przypadku znaczących niedoborów nie zaleca się suplementowania witaminy B12 podczas chemioterapii: mogłaby ona paradoksalnie wspomóc namnażanie się nieprawidłowo zbudowanych komórek.

Pamiętajmy, że witamina B12 nie jest produkowana przez zwierzęta, a bakterie. Dlatego kiedyś, jej poziom można było podnieść spożywając niemyte warzywa i owoce, fermentowaną soję a nawet… ziemię.

0 Comments

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>