Woda gazowana czy niegazowana. Zobacz plusy i minusy

shutterstock_111304484

 

Ludzki organizm składa się w 60% z wody, która jest niezbędna do prawidłowego przebiegu wszystkich procesów metabolicznych zachodzących w ludzkim ciele. Jej niedobór skutkuje bólami głowy, problemami z usuwaniem ubocznych produktów przemiany materii, oraz transportem i prawidłowym wchłanianiem substancji odżywczych z pożywienia. Zapotrzebowania na wodę wzrasta w trakcie upałów, zwiększonej aktywności fizycznej oraz jest zależne od masy ciała. Przyjmuje się, że na 1 kg masy ciała powinno przypadać 30-40 ml wypijanej wody.

Woda gazowana

Pod tą nazwą kryje się zazwyczaj woda mineralna naturalnie gazowana lub celowo nasycana dwutlenkiem węgla. Niskonasycane CO2 to wody, w których stężenie dwutlenku węgla wynosi poniżej 1500 mg/l, średnionasycane-od 1500 do 4000 mg/l i wysokonasycane – zawierające stężenie powyżej wspomnianej granicy. Skład mineralny takich wód nie zmienia się w stosunku do ich niegazowanych odpowiedników.

Woda niegazowana

W tej kategorii znajdują się zarówno wody źródlane, jak i mineralne o zróżnicowanym stopniu zawartości składników mineralnych, co umożliwia ich zastosowanie nie tylko do picia, ale również, w przypadku wód źródlanych, do gotowania i przygotowywania pokarmów stałych dla niemowląt. W wyniku procesu wydobywania i butelkowania wody te zachowują swoją czystość bakteriologiczną i są pozbawione zanieczyszczeń. Podlegają również, podobnie jak woda gazowana, stałemu procesowi kontroli jakości i badań źródeł, z których są wydobywane.

Jaką wodę wybrać?

Wybór wody zależy od wielu czynników. Znaczny wpływ na wypijany rodzaj wody mają osobiste preferencje. Nie wszyscy lubią wodę gazowaną, z kolei dla zwolenników „bąbelków” zwykła woda wydaje się często bez smaku. Poznajmy jednak kilka faktów, dzięki którym będziemy mogli wybierać wodę mając na uwadze jej pozytywny i negatywny wpływ na nasz organizm.

Po pierwsze najzdrowsza jest woda naturalna, bez dodatków smakowych, aromatów i cukru, które upodabniają ja do kalorycznych napojów. Jeśli smak wody nam nie odpowiada możemy dodać do niej plasterek cytryny lub skorzystać ze specjalnych butelek z wkładem umożliwiającym dodanie owoców, które delikatnie poprawią smak naszej wody w naturalny sposób.

Woda gazowana czy niegazowana-która lepsza?

Nie zaleca się picia wody gazowanej osobom z problemem nadmiernego wydzielania kwasów żołądkowych, cierpiącym na ból gardła, problemy z przełykanie oraz chorującym na zespół jelita drażliwego i niewydolność krążenia oraz nadciśnienie tętnicze. W tych przypadkach woda gazowana może nasilać wspomniane dolegliwości. Wody gazowanej nie zaleca się również podawać dzieciom i kobietom w ciąży. Kto powinien zwrócić uwagę na wodę gazowaną? Przede wszystkim osoby z nadkwasotą żołądka oraz problemami dróg moczowych, którym zaleca się picie leczniczych wód gazowanych zawierających min. 1500 mg wodorowęglanów na litr. Można tutaj wymienić takie wody lecznicze jak Jan czy Zuber.

Wodę niegazowaną mogą pić wszyscy, ale warto pamiętać, że do gotowania oraz przygotowywania posiłków nie nadaje się woda mineralna, tylko źródlana. W porównaniu z wodą gazowaną, która wydaje się szybciej zaspokajać pragnienie dzięki swojemu orzeźwiającemu działaniu, woda niegazowana działa łagodniej, co umożliwia jej większe spożycie w ciągu doby. Wody niegazowane dostępne na rynku mają różny stopień mineralizacji, dlatego warto czytać ich skład znajdujący się na etykiecie. Woda wysokozmineralizowana, zarówno gazowana, jak i niegazowana nie powinna być spożywana w nadmiarze, bo zawarte w niej składniki mineralne można przedawkować.

Czy picie wody odchudza?

Rozprawmy się z mitem. Sama woda nie posiada kalorii ani właściwości odchudzających, ale szklanka wody z kilkoma plasterkami cytryny wypijana przed posiłkiem wzmaga wydzielanie enzymów trawiennych oraz przyspiesza wypłukiwanie toksyn. Zmniejsza również objętość zjadanego posiłku, a tym samym wpływa na dzienny bilans kaloryczny spożywanego jedzenia.

0 Comments

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>