Zasady zdrowego żywienia

Mówi się, że w zdrowym ciele zdrowy duch. A żeby ciało było zdrowe, trzeba odpowiednio o nie zadbać. Jednym z filarów doskonałego samopoczucia jest zdrowe odżywianie się, które pozwala na dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dzięki temu ciało jest zdrowe, czujemy się świetnie i mamy wiele energii na działanie. Chcesz zmienić swoją dietę, ale nie wiesz, jak powinna wyglądać? Poznaj zasady zdrowego żywienia i jedz smacznie i prawidłowo.

Zdrowe żywienie kluczem do dobrego samopoczucia

Człowiek czerpie energię z pożywienia, które dostarcza swojemu organizmowi. Im lepszej jakości pokarm, tym więcej sił mamy, tym lepiej się czujemy i tym bardziej zdrowi jesteśmy. Odpowiednio zbilansowana dieta pozwala zachować prawidłową wagę ciała, jak również zgubić zbędne kilogramy. Ponadto, zdrowe żywienie zapewnia niezbędna ilość składników odżywczych i minerałów, dzięki czemu nie mamy niedoborów witamin, a nasze kości są zdrowe. Odpowiednia dieta to gwarancja dobrego samopoczucia i uniknięcia wielu chorób, takich jak:

  •         choroby układu krążenia,
  •         nadciśnienie,
  •         otyłość,
  •         kamica żółciowej,
  •         cukrzyca typu 2,
  •         osteoporoza,
  •         niedokrwistość wywołanej niedoborem żelaza.

Ponadto, racjonalne żywienie sprawia, że mamy więcej energii, siły, nie mamy również problemów z koncentracją. Jeśli cierpisz na przewlekłe zmęczenie i senność, spróbuj zmienić nawyki żywieniowe, a na pewno dostrzeżesz pozytywne efekty.

Zasady zdrowego żywienia

Zdrowe odżywianie jest proste, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach i według nich komponować swoje posiłki.

  •         Jedz regularnie

To zasada, o której często się zapomina, szczególnie w dni wypełnione pracą i obowiązkami. Najzdrowiej jest jeść pięć posiłków dziennie, zachowując między nimi odstęp około trzech godzin: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, przekąska, kolacja. Regularne spożywanie posiłków zapobiega napadom głodu, podczas których dosłownie rzucamy się na jedzenie i przyjmujemy zbyt wiele kalorii naraz. W rezultacie odkładają się one i zmieniają w nadprogramowe kilogramy, a w ciągu dnia cierpimy na spadki energii.

  •         Dbaj o to, by twoje posiłki były różnorodne

Organizm potrzebuje wielu składników odżywczych, dlatego komponuj posiłki tak, by dostarczać ich naj najwięcej. Obiad powinien składać się z porcji białka w postaci mięsa lub jego zamienników, węglowodanów, czyli kaszy czy makaronów, oraz warzyw. W ciągu dnia pamiętaj o spożywaniu owoców i warzyw, produktów mlecznych, ryb, orzechów i węglowodanów, jednak pamiętaj także o umiarze.

  •         Pij wodę

Organizm człowieka składa się w większości z wody. Co za tym idzie, potrzebuje jej, by prawidłowo funkcjonować. Wiele procesów potrzebuje wody: przemiana materii, utrzymywanie odpowiedniej temperatury ciała czy usuwanie toksyn. Dlatego tak ważne jest, by każdego dnia dostarczać organizmowi odpowiednią ilość wody – około 2,5 litra dziennie. Najlepiej, by ilość ta została rozłożona na cały dzień i spożywana małymi porcjami, ponieważ wypicie zbyt dużej ilości wody naraz może wypłukiwać z organizmu minerały. Pamiętaj również, by nie dopuszczać do stanu, w którym odczuwasz pragnienie  – to sygnał od organizmu, że rozpoczyna się odwodnienie i należy jak najszybciej temu zaradzić.

  •         Uważaj na słodycze

Większość z nas uwielbia słodycze. Czekoladki, batoniki czy cukierki potrafią skutecznie poprawić nastrój w ponury dzień. I nic w tym złego, jednak należy uważać z ilością słodyczy oraz z ich jakością. Słodkości są kaloryczne, więc jedzenie ich w nadmiarze może spowodować pojawienie się nadprogramowych kilogramów. Warto postawić przede wszystkim na słodycze wysokiej jakości i zdecydować się na czekoladki polskiej firmy Vobro. Dobrym pomysłem jest również wyznaczenie sobie dni, w których pozwolimy sobie na zjedzenie czekoladek czy cukierków.

0 Comments

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>